Hur ser din bokhylla ut?

Hur ser din bokhylla ut? Hur många olästa böcker har du som väntar på hög hemma? Detta är några av de frågor som ställs i boknördstestet. Kanske är boknörden inom dig större än vad du anar, eller så bekräftar testet det du redan misstänkte...



Colin Thompsons teckningar sätter betraktarens fantasi i rörelse. Här en bokhylla skapad av honom

image4

och här ett annorlunda bibliotek...

image5

Som kontrast till teckningarna ovan lägger jag in denna bild från 1965. Påminner en aning om IKEAs Billybokhyllor, tycker jag.

image6


Om det börjar bli trångt på hyllorna kanske en bokstol kan avhjälpa problemet.

image7

I Exlibris: En vanlig läsares bekännelser, berör författaren Anne Fadiman bland annat de problem som kan uppstå när två boksamlingar ska giftas ihop till en. Ett utdrag från baksidestexten lyder så som följer:

"Efter fem års äktenskap och ett barn beslöt George och jag till sist att vi var redo för den mer djupgående intimitet som en sammanslagning av böckerna innebar. Det var emellertid oklart hur vi skulle kunna kombinera hans inställning med min, eftersom skillnaden var lika stor som mellan en engelsk och en fransk trädgård."


Eftersom jag inte kände mig helt säker på vad exlibris betyder egentligen så googlade jag på ordet och fick fram att det är ett bokägarmärke som man klistrar in på insidan av  bokens frampärm för att på så vis ange vem som äger boken. Ordet kommer från latinet och betyder "ur vederbörandes bibliotek". Kungliga biblioteket har sveriges största offentliga exlibrissamling med ca 15000 märken.

AdLibris (mot biblioteket?) har Anne Fadimans bok Exlibris, dock är den i skrivande stund  "tillfälligt slut". En sökning på Libris visar att boken just nu finns med i bokbeståndet på 21 universitets- och högskolebibliotek.

Kommentarer
Postat av: Johannes

Bokstolen såg utan tvekan mycket intressant ut! :)

2008-04-22 @ 20:41:30
URL: http://johannesk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0